Ensembles
INDELING TRAIECTUM 2021-2022
TraieCtum is hét talentontwikkelingsprogramma van Utrecht, georganiseerd door DUMS De Utrechtse Muziekschool in samenwerking met conservatoria, grote amateurgezelschappen en festivals. In 25 weken ontwikkel je jouw talent op verschillende manieren. Je vormt een ensemble of band met getalenteerde leeftijdsgenoten en volgt modules waarmee jij je eigen talent vormgeeft. Je zal spelen op verschillende podia en krijgt masterclasses van professionals! Het programma vindt plaats op zaterdag.


ENSEMBLE 1
Ensemble leider Mariëtte Landheer Zaterdag | Studio 108 | 14.00-14.45 uurJelte van Hest | cello |
Floris van der Rijst | piano |
ENSEMBLE 2
Ensemble leider Mariëtte Landheer Zaterdag Studio 108| 14.45-15.30 uurQuintsia van Bunnik | Dwarsfluit |
Lotte van de Merwe | Gitaar |
Roos van Oorschot | piano |
ENSEMBLE 3
Ensemble leider Cvetanka Sozovska Zaterdag | Studio 013 | 14.00-14.45 uurZoe Yao | Piano |
Varvara Beznosiuk | Piano |
ENSEMBLE 4
Ensemble leider Cvetanka Sozovska Zaterdag | Studio 013 | 14.45-15.30 uurMaki Motoda | Dwarsfluit / zang |
Rosa Boereboom | Piano |


BAND 1
Ensemble leider Paul van de Calseijde Zaterdag | Studio 002 | 14.45-15.30 uurLinde Geboers | Gitaar |
Bart Coumans | Gitaar |
Jara van Lieshout | Drums |
Evin Kooy | Piano |
BAND 2
Ensemble leider Paul van de Calseijde Zaterdag | Studio 002 | 14.45-15.30 uurNanja Blom | Piano / zang |
Mees Putman | Trompet |
Bisou Favier | Piano / zang |
Luuk Grooten | Drums |
Kay vd Berg | Gitaar |
Mink Jaspers | Saxofoon |
Community
INTERACTIEVE WORKSHOPS
Centraal in TraieCtum staat de Community: iedere week een verrassende, inspirerende en interactieve workshop door een gerenommeerd musicus van een conservatorium of met een andere interessante achtergrond. De Community is voor alle talenten samen.
De Community is wekelijks van 13.00u – 14.00 uur in de Marnixzaal.
Alida Schat
- 13 november
- 20 november
- 4 december
- 18 december
Pop & Jazz
- 11 december
- 5 februari
- 26 maart
- 14 mei
Klassiek
- 18 december
- 29 januari
- 12 maart
- 9 april
- 21 mei
Oude muziek
- 15 januari
- 12 februari
- 19 maart
- 16 april
- 4 juni
Wereldmuziek
- 22 januari
- 19 februari
- 2 april
- 23 april
- 11 juni
C-lab
Keuzemodules
Kies je eigen traject! De C-labs starten in december. Per C (Creatie, Coördinatie, Context, Concert en masterClass) kies je één module uit. Iedere module duurt twee weken en is 45 minuten per keer; van 14.00 uur tot 14.45 uur of van 14.45 uur tot 15.30 uur. Via de knop ‘aanmelden” hieronder kun je je in eén keer aanmelden voor alle modules.
AANMELDEN
Creatie
Waar komt de klank vandaan?
Docent: Lea ZantingeEen fenomenologisch onderzoek: Wat zijn ‘klinkende’ eigenschappen van verschillende soorten materiaal, zoals bijvoorbeeld hout of metaal? Kan ik dat onder woorden brengen? Wanneer komt de klank het beste uit het materiaal tevoorschijn? Hoe is mijn verhouding daartoe en hoe zit dit eigenlijk bij mijn eigen instrument? Dit zijn vragen waar we ons spelenderwijs mee bezig houden en opzoek gaan naar antwoorden. Breng je eigen instrument (indien mogelijk) mee naar de workshop.
Arrangeren met behulp van Musescore
Docent: Hans LubOm een taal te leren verstaan is het goed om ‘m te leren spreken. Niet alleen muziek, maar ook muzieknotatie is ook zo’n taal. Het is toch raar als je alleen maar noten leest en ze nooit schrijft? Dat schrijven gaat heel soepel met het gratis programma Musescore, en je kunt meteen horen wat je hebt opgeschreven. In deze workshop krijg je een intro in wat mogelijk is, aan de hand van een voorbeeld waarin je vanuit een simpele leadsheet een eigen arrangement maakt. Na afloop kun je meteen zelf aan de slag!
Improviseren kun je leren. Je start vanuit je eigen muziekstuk. De onderdelen melodie, ritme en harmonie zijn de basisvoor jouw ontdekkingsreis. Van het oude stuk ontstaat iets nieuws – je eigen stuk. Hier ontwikkel je op je eigen niveau je creatieve vermogen.
Hoe maak je een lied (compositie) in twee lessen
Docent: Paul PallesenWe gaan uitvinden hoe je met een simpele melodie, ritmisch motiefje, een paar mooie akkoorden of vette groove en nummer kan componeren. Wat voor vorm krijgt de compositie of het lied en hoe bouw je dat op? Hoe zorg je dat het een dynamisch nummer wordt? Voor de workshop moet je het leuk vinden om snel iets te bedenken én kunnen geven en nemen.
Coördinatie
ADEMHALING, HOUDING EN BEWEGING
Docente: Lea ZantingeDit lab is helemaal zonder instrument. Hoe zit je rechtop? Draagt een goede houding bij aan een goede performance? Wat is goed ademhalen eigenlijk? Wat is een gezonde manier van bewegen? En hoe geconcentreerd ben je eigenlijk als je aan het oefenen of spelen bent?
Aan de hand van het zingen in een groep worden aspecten als hoofd- en tegen-melodie, één- stemmig en meerstemmig behandeld. Hoe begin je een melodie en waar gaat de melodie heen? Wat heeft melodie met ritme te maken? Wat gebeurt er als je melodieën tegelijk met elkaar combineert? Kun je een melodie makkelijk nazingen? Kun je zelf een melodie verzinnen of afmaken?
Aan de hand van (body)percussie in een groep worden zowel unisono als polyritmische patronen gespeeld en verwerkt in een korte compositie. Welk effect heeft welk ritme? Hoe arrangeer je een ritmisch patroon naar meerdere instrumenten? Kun je zelf wat verzinnen of arrangeren? Wat is eigenlijk het verschil tussen tempo en ritme?
INTERACTIEVE SOLFEGE
Docent: Naut de BruinKun je een melodie, ritme of harmonie naspelen die voorgespeeld wordt? Wat is daar eigenlijk het belang van en wat kun je er mee? Hoe kun je een voorgespeeld fragment uitzoeken en eigen maken?
Context
Waarom zijn er zoveel verschillende muziekstijlen? Welke ken je, wat is je lievelingsstijl en waarom? We gaan in vogelvlucht door de geschiedenis (van de oudste stijlen tot op heden), we gaan stijlen herkennen in je eigen muziek en improviseren in je lievelingsstijl.
NOTEN LEZEN
Docent: Marinthe JansenWaarom moet je eigenlijk noten kunnen lezen? Aan de een kant zijn de toonhoogtes en de andere de ritmes. Wat is ‘onderverdelen’? We leren over de basis kenmerken zoals verschillende sleutels, verschillende maatsoorten enz. En ook over snelle manieren van noten leren lezen. Een interactieve les met gezamenlijk iets lezen en partijen wisselen.
Mineur, majeur, pentatonisch: waarom zijn er zoveel toonladders? We gaan zelf toonladders opbouwen en benoemen. We leren de toonladders te transponeren van een blad en op het gehoor.
MUZIEKTHEORIE: AKKOORDEN
Docent: Olga de KortWat betekenen al die akkoordsymbolen? Hoe zijn akkoorden opgebouwd en welke horen bij elkaar? We gaan akkoorden herkennen in je eigen muziek en improviseren over akkoordpatronen. Ook leer je hoe de akkoorden die je uit het hoofd speelt, zelf op papier correct kan opschrijven.
CONCERT
RELAXT OP HET PODIUM
Docente: Beate LoonstraMisschien ken je het gevoel dat je vóór iets belangrijks kriebels in je buik voelt. Dat je je iets anders gedraagt dan normaal, sneller gaat praten, of juist langzamer. Kortom: je bent zenuwachtig. Dat is helemaal niet erg maar het is jammer als je daardoor minder lekker muziek maakt. In deze les leer je hoe je daarmee om kunt gaan.
Youtube/Instagram staat vol met leuke muziekfilmpjes. Dat is een goede manier om anderen te laten zien wat je kan, wat voor muziek je speelt, wat er bijzonder is aan jullie en wie jullie zijn. We gaan in deze les een filmpje maken van je band/ensemble. Dat kan op heel veel manieren. Waar neem je het op, hoe lang wordt het, wel/geen interview, etc. We gaan kiezen wat bij jou/jullie past en daarvoor een plan maken.
In deze module ga je zelf een optreden of concert organiseren. We helpen je natuurlijk! Je leert wat er allemaal bij komt kijken als je zelf, of met je groep, een optreden gaat organiseren. Denk aan; welke locatie is geschikt (TivoliVredenburg of een koffietentje?), hoe bereid je je muziek goed voor, hoe kom je aan je publiek, hoe plan je alles, etc. Er komen klassieke en jazz/pop docenten om dit heel belangrijke onderwerp bij jullie dichterbij te brengen.
GOED STUDEREN
Docent: Nanette van AmerongenHoe studeer je nu echt efficiënt en kun je de focus leggen op wat echt belangrijk is? We kennen allemaal het volgende fenomeen… “ik heb echt uren gestudeerd en in plaats van verbetering wordt het alleen maar slechter” Op een goede manier studeren is een studie op zich. Door goed te kijken waarom je bepaalde dingen niet beheerst kun je veel sneller en beter je doel bereiken. Door oefeningen te bedenken en toonladders in te zetten kom je sneller tot beter resultaat ipv steeds dingen over te doen en nog erger… fouten instuderen!
MasterClass
MASTERCLASS
Lisa EggenSpeel met je ensemble voor een bekende musicus en ontvang tips en tricks die je nog niet eerder kreeg.
MASTERCLASS
Femke IJlstraSpeel met je ensemble voor een bekende musicus en ontvang tips en tricks die je nog niet eerder kreeg.
MASTERCLASS
Marc DanelSpeel met je ensemble voor een bekende musicus en ontvang tips en tricks die je nog niet eerder kreeg.
MASTERCLASS
N.t.b.Speel met je ensemble voor een bekende musicus en ontvang tips en tricks die je nog niet eerder kreeg.