Uitleg van de inhoud van de modulelessen TraieCtum 2022- 2023:

14 en 21 januari :

Naut de Bruin – Interactieve solfege

Solfege is de training van het gehoor. In deze les onderzoeken we op wat voor manieren we naar muziek kunnen luisteren.

Aan de hand van verschillende spellen en oefeningen gaan we onze oren aan het werk zetten. Naast het luisteren naar muziek gaan we ook zeker samen spelen, dus neem je instrument mee!

Lucia Marrucci – Toonladders

Mineur, majeur, pentatonisch: waarom zijn er zoveel toonladders? We gaan zelf toonladders opbouwen en benoemen.We leren de toonladders te transponeren van een blad en op het gehoor.

4 en 11 februari:

Dorine Diemer – Akkoorden

We gaan akkoorden leren herkennen op het gehoor en gaan ze spelen op je instrument. Daarnaast maken we kennis met de verschillende manieren waarop je ze kunt tegenkomen in notatie (Romeinse cijfernotatie, becijferde bas en jazz-akkoordsymbolen) en hoe je ze zelf kunt opschrijven. Verder kijken we hoe ze onderling samenhangen en hoe je dat kunt gebruiken om de muziek die je speelt beter te begrijpen.

Jurriaan Grootes – Solfege en improviseren met Kodaly gebaren

Solfège gaat om van blad zingen en ook om noteren van muziek. Vooral voor van blad zingen is de Kodaly methode met handgebaren erg populair, ook op het conservatorium en bij koorscholen, omdat je zo meer grip krijgt op “vage” toonhoogtes en toonladders. Wij combineren deze handgebaren met toonladderkennis en met improvisatievormen, zonder instrument.

18 februari en 11 maart:

Otto de Jong – Ritme en focus

Muziek maken en studeren vergt aandacht. Aan de hand van een percussie workshop in een groep gaan we zowel unisono als polyritmische patronen spelen. Zo verbreden we je gevoel voor- en kennis over ritme. Welke effecten hebben verschillende ritmes? En kun je die effecten versterken door echt goed te concentreren op wat je doet? En lukt het je überhaupt om (langere tijd) goed te concentreren?

Paul Pallesen – Hoe maak je een lied (compositie) in twee lessen

We gaan uitvinden hoe je met een simpele melodie , ritmisch motiefje, een paar mooie akkoorden of vette groove en nummer kan componeren. Wat voor vorm krijgt de compositie of het lied en hoe bouw je dat op? Hoe zorg je dat het een dynamisch nummer wordt? Voor de workshop moet je het leuk vinden om snel iets te bedenken én kunnen geven en nemen.

18 maart en 1 april:

Raoul van Herpen – “Jazz” improvisatie

We gaan op een creatieve manier onderzoeken wat we met improvisatie en geluid kunnen doen door

als buitenaardse wezens onze instrumenten te benaderen.

Wat zijn de regels? Zijn er eigenlijk wel regels? Mogen we alle regels breken?

Ik hoop het wel 😉

Pauliina Lievonen – Ademhaling, houding en beweging

Hoe kan ik meer ontspannen spelen en met minder stress studeren? Elke
lijf en persoon is anders – wat is een fijne speelhouding voor jou? Als
iemand je vraagt om rechtop te zitten, wat bedoelen ze eigenlijk? Waarom
is ademhaling ook voor een pianist belangrijk? We gaan in deze workshop
een antwoord zoeken naar alle deze vragen. Neem graag je eigen
instrument mee.

8 en 15 april:

Niels Nuiver – Productie

Muziekproductie gaat over het opnemen en bewerken van muziek. In deze
keuzemodule ga ik uitleggen hoe je dit zelf kan gaan doen met je eigen instrument
en compositie.
In de lessen gaan we eerst luisteren naar een aantal muziekproducties en gaan we
uitzoeken welke keuzes de producer heeft gemaakt. Zitten er veel verschillende
lagen in de muziek? Welke instrumenten zijn er gebruikt? Klinken deze instrumenten
natuurlijk of zijn ze bewerkt met effecten? Welk gevoel roept een muziekstuk op en
waarom?
Daarna gaan we zelf muziek opnemen met jullie eigen instrumenten. Ik ga uitleggen
welke spullen je nodig hebt om op te nemen en hoe je de spullen aansluit en
gebruikt. Daarna gaan we dingen toevoegen zodat er meerdere lagen met
instrumenten ontstaan. Als laatste laat ik zien hoe je muziek kan bewerken op de
computer of laptop.

Kees Hulsmann – Leren goed studeren

Hoe studeer je nu echt efficiënt en kun je de focus leggen op wat echt belangrijk is?
We kennen allemaal het volgende fenomeen… “ik heb echt uren gestudeerd en in plaats van verbetering wordt het alleen maar slechter”
Op een goede manier studeren is een studie op zich.
Door goed te kijken waarom je bepaalde dingen niet beheerst kun je veel sneller en beter je doel bereiken.
Door oefeningen te bedenken en toonladders in te zetten kom je sneller tot beter resultaat ipv steeds dingen over te doen en nog erger… fouten instuderen!

22 april en 13 mei:

Beate Loonstra – Zelf optreden ograniseren

Heb jij met je ensemble, band of als solist een mooi programma klaar? Dan kan het op de planken! Er is niets mooier dan je muziek gaan uitdelen met anderen tijdens een optreden. Alleen, op welke planken kun je daarvoor terecht? Wil je graag een plekje veroveren op een bestaand podium of bedenk je liever zelf een bijzondere plek om op te treden? Wat je vaak niet ziet is dat musici hier zelf veel in doen. In deze module gaan we daar dan ook zelf mee aan de slag. Samen brainstormen we over goede speelplekken  We bedenken wat daar allemaal nodig is, hoe we met de juiste mensen in contact komen en hoe we onszelf en ons idee het beste communiceren naar deze mensen. We zullen hen daadwerkelijk gaan benaderen. Doel: een daadwerkelijk optreden op de plek waar jij al die tijd al eens hebt willen spelen! Deze module wordt begeleid door Beate Loonstra. Als harpiste heeft zij alle denkbare plekken als podium gebruikt: van gevangenis tot dancefestival, bovenop een fort of in het Muiderslot. Privéconcerten of voor 15.000 man, in de media op radio, tv en met informatie in kranten met gezelschappen of als solist. Vanuit haar ervaring als programmeur van een muziekpodium weet zij vanuit de andere kant precies wat er nodig is om met een goed voorstel te komen. Kortom een module om lekker creatief te denken en daarna de handen uit de mouwen te steken. Jij bepaalt hoe bijzonder je speelplek wordt! Neem een laptop mee als je deze hebt.

Hans Lub – Musescore: arrangeren, componeren …of gewoon oefenhulpje

Om een taal te leren verstaan is het goed om ‘m te leren spreken. Niet alleen muziek, maar ook muzieknotatie is ook zo’n taal. Het is toch raar als je alleen maar noten leest en ze nooit schrijft? Dat schrijven gaat heel soepel met het gratis programma Musescore, en je kunt meteen horen wat je hebt opgeschreven. In deze workshop krijg je een intro in wat je allemaal met zo’n programma kunt doen: zelf componeren, of bladmuziek van het internet halen en voor je eigen instrument of ensemble bewerken. Maar het is ook te gebruiken als “slimme” metronoom, of voor een eenvoudige backing track.

3 en 10 juni: voor alle leerlingen! : Componeren ivm Dag van de Componist voor alle leerlingen van Traiectum

Mari- anne Hof – Grafische Partituur en Maak je eigen melodie

Module 1: 3 juniMaak je eigen Grafische Partituur

Wat is een Grafische Partituur? Een nieuw eigen gecomponeerd muziekstuk dat met zelfbedachte tekens/symbolen (in plaats van noten) opgeschreven wordt. Deze manier van nieuwe eigen muziek bedenken, opschrijven(tekenen) en zelf spelen is leuk voor zowel beginners als meer ervaren componisten. Het brengt je nog eens op een ander idee, dan wanneer je alleen met noten of akkoordsymbolen werkt. Misschien ontdek je nog nieuwe geluiden op je instrument? Het thema van de partituur is “Trein”.

In deze module  gaan we eerst een paar voorbeelden bekijken en kort bespreken. Daarna gaan we snel zelf aan de slag met een grafische partituur voor je eigen instrument. Aan het eind van de workshop leggen we ze naast elkaar en spelen we de Grafische Traiectum Partituur.

Module 2: 10 juni – Maak je eigen melodie (ook voor drummers)

Je componeert een melodie (evt. met eigen begeleiding) binnen gegeven grenzen. Elke melodie is als een soort treinwagon. Er komt steeds een wagon tussendoor die dezelfde inhoud heeft. (Bijvoorbeeld de eerste en de laatste noot wordt gegeven en de maatsoorten .) Mari-anne maakt er achteraf een Rondo van waarin deze melodieën worden verwerkt. Het wordt nieuwe muziek in een oude vorm.

Op zaterdag 17 juni is de Dag van de Componist.

We streven ernaar om op die dag de Rondo te spelen op het Centraal Station in Utrecht. Op die dag is er veel aandacht voor het zelf schrijven van muziek. Er zal een trein van New Music Now door Nederland rijden en deze doet een aantal stations aan waar dan nieuwe composities worden gespeeld en uitgezonden. Waarschijnlijk komt het Jeugdjournaal filmen. En NPO 4 zendt ook de hele dag uit.