Katerina Mavroudi

Mijn naam is Katerina, ik ben muziekleraar en neurologische muziektherapeut en ik kom uit Griekenland. Muziek is altijd een centraal element in mijn leven geweest. Muziek is voor mij het middel om me creatief te voelen, mezelf te uiten, me te concentreren, te ontspannen, een band met andere mensen op te bouwen, sterker te worden en nog veel meer.

In mijn jeugd volgde ik muzieklessen op gitaar en altsaxofoon. Verder speel ik al jaren saxofoon in de plaatselijke harmonie. Later, tijdens mijn bachelor- en masterstudie als muziekdocent, zong ik in het koor van mijn universiteit en leerde ik piano spelen. Hierdoor heb ik door de jaren heen een brede muzikale ontwikkeling doorgemaakt in diverse muziekinstrumenten (strijkers, blaasinstrumenten en piano). Sinds ik muziek in de klas heb geïntegreerd, ben ik erachter gekomen hoe waardevol muziek kan zijn voor kinderen op educatief vlak.

Ik heb als muziekleraar gewerkt in Griekenland maar ook hier in Nederland. Daarna vervolgde ik mijn studie in Nederland en studeerde af als master neurologisch muziektherapeut. Daarna heb ik geleerd hoe ik muziek ook voor therapeutische doeleinden kan gebruiken. Omdat mijn enthousiasme voor het werken met kinderen al was gevestigd, heb ik me gespecialiseerd in het werken met kinderen of adolescenten met de diagnose ADHD, autisme, verschillende neurologische ontwikkelingsstoornissen of leerproblemen, en meer. Op dit moment ben ik verheugd aan te kondigen dat ik eindelijk mijn eigen praktijk voor muziektherapie open hier in Utrecht.

Het is spannend om in de praktijk te zien hoe muziek kinderen kan helpen bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden, zelfexpressie, aandacht, sensorische integratie, motorische co├Ârdinatie, organisatie, besluitvorming en probleemoplossing, zelfrespect, creatief zijn en nog veel meer. Tijdens de les wordt er gebruik gemaakt van muziek luisteren, improvisatie, maar ook muziek spelen of zingen. Er worden verschillende muziekinstrumenten gebruikt, soms gecombineerd met afbeeldingen, tekenen, beweging, spelletjes en meer.”

Katerina geeft les aan het Domplein.