Mariken Hanke van Peursem

Mariken Hanke van Peursem

Bij Mariken Hanke van Peursem thuis werd er veel muziek gemaakt.

“Mijn vader liep de hele dag de symfoniën van Mahler en Bruckner te fluiten, als hij ze niet tot burenoverlast uren door het huis liet schallen vanuit een bandrecorder. Mijn broer speelde piano, mijn zus viool, ikzelf alle blokfluiten en dwarsfluit. Mijn moeder zong naar hartenlust en bracht ons opgewekt naar de eindeloze hoeveelheid verschillende samenspelgroepjes, orkesten, ensembles, muziekkampen en vooropleiding Conservatorium. En ze was de trouwste fan bij al onze concerten en buitenlandse jeugdorkesttournees.

Voor mijzelf was het al snel duidelijk: ik wilde blokfluitjuf worden! Ik studeerde blokfluit in Utrecht en wist al snel, dat ik muziekles wilde geven aan kinderen én dirigeren; daarom heb ik tijdens en na mijn studie allerlei opleidingen gevolgd om mij daarin te specialiseren.

Samen musiceren vanaf het allereerste uur
Ruim 25 jaar geleden behaalde ik mijn diploma Muziek op Schoot: ik ben nog steeds onder de indruk van de inspirerende muzieklessen van de legendarische Annie Langelaar, grondlegster van de Peuter en Muziek. Momenteel ben ik bezig met mijn onderzoek binnen de Master of Music Education according to Kodály op het conservatorium in Den Haag. Wat zijn de mogelijkheden voor toepassing van de ideeën van de componist en muziekpedagoog Zoltan Kodály voor het zeer jonge kind (0-4 jaar). Muziek leren, zoals je een taal leert: vanuit de ervaring, de beleving, het zingen en bewegen, maar vooral door het samen musiceren vanaf het allereerste uur….

Bij DUMS staat dit samenspelen centraal
Het is belangrijk om vanaf de allereerste kennismaking met muziek de kinderen te enthousiasmeren voor muziek en het plezier van het samen musiceren te laten beleven en vooral te stimuleren.

Bij DUMS geef ik, samen met een aantal enthousiaste collega’s, de lessen Muziek voor de Allerkleinsten aan de kinderen van 1-4 jaar met hun (groot)ouders, oppas, tante, oom… Dit noemen wij de Ouder-Kind-cursussen: een unieke lesvorm, waarbij niet alleen de kinderen, maar ook hun begeleiders samen veel plezier beleven. De kinderen worden op speelse wijze gestimuleerd in hun muzikale ontwikkeling, waarbij liedjes en muzikale spelletjes worden gedaan. Deze activiteiten sluiten veelal aan bij allerlei alledaagse activiteiten. En het is bovendien superleuk om samen die bekende liedjes te zingen!

Gaan de kinderen naar school, dan kunnen zij terecht bij mijn collega’s voor de cursus Spelen met Muziek (SMM) voor de kleuters en de cursus Kinderen Ontdekken Muziek (KOM) voor kinderen tot een jaar of 8, waar de oriëntatie op verschillenden (grote) instrumenten en het samen klinken daarvan centraal staat.

Mariken Hanke (jaja, dubbele roepnaam!) van Peursem geeft les aan het Domplein, op dinsdag, woensdag en vrijdag.